Tuesday, November 2, 2010

bye 2010,hai 2011

tahun 2010 dah hampir ke penghujung...tidak terasa juga masa berlalu...cakapkan pasal tahun yang dh nak pergi ni,cakap juga pasal pancing...hurmmm
sekarang ni cuaca tidak menentu,kadang-kadang panas,hujan,kemarau,jerebu...semuanya tidak seperti dahulu...faktor cuaca begini banyak yang membantutkan trip2 anglerz kita...mana tak bantut...awal2 lagi dh plan cantik2...barang dh prepare semua,siap ada yang beli rod baru,reel baru,gewang2 baru...semua dibeli khas untuk trip tersebut...tapi apabila tiba ke hari tersebut...
"geng,x jadi lah trip ari ni,hujan lebat sangat ni.amacam?nak cancel?kalau ujan alamat nya memang nak membinasakan barang2 kesayangan ni.aku x sanggup."
haaa,itu lh yang sering terjadi...HUJAN...hampeh.mmg x dpt nak dielakkan...
hujan ni ada juga masanya membawa faedah(terutama cuaca panas semasa saya menulis post ini)....lega kalau hujan turun...sejuk...
tapi kalau masa pergi memancing,hurm,jahanam....
semalam saya hantar low-profile baitcastine reel saya ke Power Tackle (Kedai pancing terkenal di Bintulu...sy hampir setiap hari pergi ke situ..saja lepak2...cari2 info tentang spot yang baik..)
"towkey,apa hal saya punya reel bunyi kuat kasar,macam tiada minyak owh.boleh kamu kasih servis kah..?"
soalan cepu emas yang saya ajukan kepada towkey Power Tackle (Mr. Ting).
"boleh2,nanti malam saya tengok.besok kamu datang sini lagi ambil dia.saya servis dulu ini malam"
pagi tadi saya pergi ambil reel saya,tapi sedih nya towkey cakap saya punya reel banyak tegar dalam bearing...?????????
"kamu ada masuk air masin ka"towkey tanya."aih,tiada owh.saya dari tepi pantai adalah"jawab saya.saya merasa hairan mcm mana boleh karat..."dalam bearing semua karat..."bertambah hairan saya...
kemudian baru saya teringat,ini mesti kerja ombak semasa saya casting di pantai telekom aritu...mana tak nya...ombak setinggi 2-3 meter....wow,tinggi tu......hingga kan saya hampir terjatuh semasa casting dari atas batu akibat di pukul ombak...
itulah ombak dah penghujung tahun ni....memang tinggi...kalau tengok dari atas park city mall,huh,mmg takut nak turun ke laut...hahahaha....
so saya dan beberapa orang kawan dh plan nak trolling di kampung saya hujung minggu ni.ombak tiada,arinya x masin,tapi hehehe ada buaya....fuyooo...tapi x hairan lah...buaya mmg dh semakin banyak sekarang di kampung saya,asalkan kita x mengganggu AKEK(Buaya) sudah....kita hanya mencari rezeki bukannya nak kacau dia.....
hehehehehe.......kalau penakut sangat,tak payah jadi pemancing....kerana untuk mendapatkan hasil yang OK,kena lh turun ke air...kalau harap dari tebing jer,sampai bila.....kerana dengan menggunakan bot/perahu,kita boleh mencari spot2 yang kira lumayan juga...
chow lu...

No comments: